Lidé jsou od přírody soutěživí a moc rádi mezi sebou soupeří a poměřují se, kdo je vyšší ?, kdo je silnější, kdo je starší, chytřejší, kdo hezčí vlasy, porovnáváme každou rozdílnost.
Vymysleli jsme nekonečné množství sportů a měříme, kdo je rychlejší, silnější, kdo dál a výš vyskočí, kdo rychleji doběhne či dojede do cíle, kdo zvedne větší zátěž atd. Většina výkonů, těch sportovních, se dá nějakým způsobem změřit. Existují nejrůznější měřidla https://www.i-nastroje.cz/meridla, kterými změříme čas nebo délku. Dávno už nám nestačí stopky, vymysleli jsme elektronické měřidla, které měří na setiny sekundy, a kamery v cíli nám umožní rozhodovat, kdo tam byl dříve.
Co ale když se chceme poměřovat s něčím, co jen tak metrem změřit nelze? Uveďme například testy inteligence, tzv. testy IQ. Zajímavostí těchto testů je, že v podstatě nemusíte umět číst a psát, jen koukáte na obrázky a logicky doplňujete chybějící obrázky. Máte-li výsledek testu vyšší než 130, můžete se stát členem Mensy a máte-li skóre vyšší než 160, překročili jste hranici geniality.
Ale nejen test inteligence, existuje celá řada dalších testů, které spoléhají na naše smysly a jsou měřidly nezměřitelné. Jsou to nejrůznější senzorické testy. Možná nevíte, že každý výrobce potravin, musí dělat senzorické testy. A nejen potravin, ale třeba i prášků na praní a aviváže.
A co třeba takový sládek, který musí kontrolovat kvalitu piva? Zní to lákavě být sládkem, ale rozhodně to není tak jednoduché, jak to vypadá.
Každý senzorický test má přísně stanovená kritéria, které musí testující sledovat. A až souhrn všech splněných kritérií dá dohromady kvalitní výrobek, který může jít na trh k zákazníkům.
Změřit a zvážit cokoliv je jednoduché, ale když se vás někdo zeptá, jakou to má chuť, vůni nebo barvu, tady si s metrem nevystačíte, musíte zapojit svoje smysly a udělat senzorickou zkoušku.